Thursday, July 1, 2010

MEMBACA AL QUR'AN


Line 1: Pelajaran ke
Line 2: tiga
Line 3: Siapa Awak?
Line 4: Saya Pelajar (perempuan)











Line 1: Pelajaran ke
Line 2: kedua
Line 3: Siapa Awak?
Line 4: Saya Pelajar (lelaki)









DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG


SEGALA puji bagi Allah yang telah memilih Bahasa Arab menjadi Bahasa Al Qur'an. Selawat dan salam ke atas junjungan kita Nabi Muhammad, Nabi pilihan daripada keturunan Adnan. Dan ke atas keluarga dan sahabatnya serta mereka yang mengikut dengan ihsan.


Membaca Al Qur'an, baik mengetahui artinya atau tidak, adalah termasuk ibadah, amal shaleh dan memberi rahmat serta manfaat bagi yang melakukannya; memberi cahaya ke dalam hati yang membacanya sehingga terang benderang, juga memberi cahaya kepada keluarga rumah tangga tempat Al Qur'an dibaca.

Rasulullah bersabda: "Hendaklah kamu beri nur (cahaya) rumah tanggamu dengan shalat dan dengan membaca Al Qur'an. Sesungguhnya di dalam rumah yang tidak ada orang membaca Al Qur'an, akan sedikit sekali dijumpai kebaikan di rumah itu, dan akan banyak sekali kejahatan serta penghuninya selalu merasa sempit dan susah."

Mengenai pahala membaca Al Qur'an, bahawa tiap tiap orang yang membaca Al Qur'an dalam sembahyang, akan mendapat pahala lima puluh kebajikan untuk tiap tiap huruf yang diucapkannya, membaca Al Qur'an di luar sembahyang dengan berwudhu', pahalanya dua puluh lima kali kebajikan bagi tiap tiap huruf yang diucapkannya dan membaca Al Qur'an di luar sembahyang dengan tidak berwudhu', pahalanya sepuluh kebajikan bagi tiap tiap huruf yang diucapkannya.

Mendengarkan bacaan Al Qur'an: Sebahagian ulama mengatakan, bahawa mendengarkan orang membaca Al Qur'an pahalanya sama dengan orang membacanya.

Mendengarkan bacaan Al Qur'an dengan baik, dapat menghibur perasaan sedih, menenangkan jiwa yang gelisah dan melunakkan hati yang keras serta mendatangkan petunjuk. Itulah yang dimaksudkan dengan rahmat Allah yang diberikan kepada orang yang mendengarkan bacaan Al Qur'an dengan baik.




No comments: