Tuesday, May 18, 2010

ANAK ANUGERAH ALLAH - LUQMAN




MUQADDIMAH



Luqman telah diberi oleh Allah ni'mat dan ilmu pengatahuan, oleh sebab itu dia bersyukur kepadaNya atas ni'mat yang diberikan itu. Ini adalah sebagai isyarat dari Allah supaya setiap ibu bapa melaksanakan pula terhadap anak-anak mereka sebagai yang telah dilakukan oleh Luqman.



NASIHAT LUQMAN KEPADA ANAKNYA



1. "Bersyukurlah kepada Allah."
2. "Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah"
3. Allah perintahkan kepada manusia berbuat baik kepada dua orang ibu-bapanya.
4. Pergaulilah keduanya didunia dengan baik
5. "Hai anakku sesungguhnya jika ada sesuatu perbuatan sebarat biji sawi, dan ada dalam batu atau di langit atau di dalam bumi, nescaya Allah akan membalasinya. Sesungguhnya Allah Maha Halus, ialah ilmu Allah itu meliputi segala sesuatu bagaimana pun kecilnya, lagi Maha Mengetahui.
6. Hai anakku dirikanlah solat dan suruhlah manusia mengerjakan yang baik dan cegahlah mereka dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang di wajibkan oleh Allah.
7. Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia kerana sombong dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri.
8. Dan sederhanalah kamu dalam berjalan, dan lunakkanlah suaramu. Sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keledai."

No comments: