Wednesday, May 30, 2012

MAYIT MENDAPAT FAEDAH DARI DOA, SEDEKAH DAN BACAAN AL-QURAN

SURAH 112 AL-IKHLAS (PURITY OF FAITH)


Please view commentary of Surah Al-Ikhlas at:  www.banyuemas2qss.blogspot.com (please save this address or type out, many thanks). 

Hadiah Al-Quran yang sangat memberi manfaat kepada orang mati, kendatipun seluruh Al-Quran itu baik dan penuh berkat, ialah membaca 11 kali dari surat Al-Ikhlas yang sangat mulia itu.  Hal ini telah disandarkan kepada mimpi-mimpi benar dan diberkati.  Lantaran itu hendaklah setiap orang membaca 11 kali dari surat yang mulia itu, pada tiap-tiap malam ataupun tiap-tiap hari, ataupun lebih dari itu, ataupun kurang, meskipun sekali seminggu pada malam Juma'at, dan dihadiahkan pula pahalanya untuk kedua ibu-bapanya, untuk guru-gurunya, ataupun sesiapa yang dipandang berhak atas dirinya. 

Di antara yang mendatangkan faedah bagi si mayit di dalam kuburnya ialah mendoakannya, memohon istighfar baginya dan bersedekah untuknya  ada berbagai-bagai berita yang memberi petunjuk kepada perkara ini, di antaranya mimpi-mimpi yang benar daripada setengah-setengah orang saleh dan orang yang terkenal baik suluknya.

Diriwayatkan di dalam sebuah Hadis, bahawasanya Sa'ad bin Ubaidah r.a. berkata kepada Rasulullah s..a.w.:  Sesungguhnya ibuku telah meninggal dunia secara mengejut.  Kalau dia masih boleh bercakap (dalam sakitnya), niscaya dia akan bersedekah.  Apakah boleh aku bersedekah untuknya.  Maka ujar baginda alaihis-salam: Ya.  Lalu Sa'ad pun mengorek sebuah perigi, dan dijadikan airnya sedekah atas nama ibunya.

Berkata seorang kepada Rasulullah s.a.w.:  Wahai Rasulullah!  Kedua ibu-bapaku telah meninggal dunia, adakah lagi sesuatu kebaktian yang dapat kulakukan untuknya?  Jawab baginda: Ada empat.  Mendoa bagi keduanya, memenuhi segala janjinya, membuat baik kepada teman-temannya, dan menghubungkan silaturrahim yang tidak tersambung kecuali  dengan perantaraaan keduanya.

Diriwayatkan lagi, bahwa baginda pernah bersabda:  Kalau tidak kerana adanya orang yang hidup, niscaya binasalah segala orang yang mati.  Maksudnya:  tidak ada lagi orang yang mendoakan bagi si mati, ataupun memohon istighfar dan belas-kasihan terhadap si mati.

Bersabda Rasulullah s.a..w.:

"Umatku ialah umat yang dirahmati.  Mereka masuk ke dalam kubur dengan dosa-dosa seperti gunung, dan keluar daripadanya sedang mereka telah diampunkan dari dosa-dosa itu, iaitu dengan istighfar orang hidup kepada si mati, sedekah, doa dan bacaan Al-Quran untuk mereka, para Malaikat membawa semua itu dalam piring-piring besar dari cahaya; ditudung pula dengan kain sutera.  Kemudian para Malaikat itu berkata kepada tuan yang punya:  Inilah hadiah yang dikirimkan si fulan untukmu.  Maka si penerima itu akan merasa senang dan gembira."    



    

No comments: