Wednesday, January 19, 2011

KEKUATAN SEDEKAH DALAM MEMANJANGKAN UMUR DAN MENYEMBUHKAN PENYAKIT


Pada pandangan kita sebagai orang Islam, sedekah adalah amal kebajikan. Orang yang bersedekah umpama orang yang menanam benih kebajikan. Pada hari akhirat kelak, orang yang bersedekah itu pasti merasa buah ataupun hasil daripada amalan sedekahnya di dunia ini. Dengan demikian, hari-hari yang kita lalui dalam kehidupan di dunia adalah hari-hari bagi beramal yang tiada batasannya kecuali kematian.

Nabi Muhammad pernah berkata, ada tujuh orang yang mendapat naungan Allah pada hari yang tidak terdapat naungan kecuali naungannya iaitu hari kiamat. Tujuh orang itu adalah:

* Raja yang adil.

* Pemuda yang rajin beribadah pada Allah.

* Orang yang hatinya selalu berpaut pada masjid.

* Dua orang yang saling menyayangi semata-mata kerana Allah, bukan kerana dunia. Mereka bersama dan berpisah kerana Allah.

* Orang yang digoda oleh wanita cantik dan berkata "Aku takut pada Allah."

* Orang yang bersedekah dengan bersembunyi hingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang dilakukan oleh tangan kanannya.

* Orang yang mengingati Allah dalam kesunyian hingga menitiskan air mata.

Walaupun Nabi Muhammad melalui kata-kata beliau menunjukkan sedekah itu dapat memanjangkan umur, pada hakikatnya kita melihat tidak semua daripada kita, keluarga kita, saudara mara kita dan masyarakat di sekitar kita benar-benar mengamalkan sedekah sesuai dengan ciri-ciri yang perlu ada padanya.

Kita perlu memahami, sedekah adalah doa sekali gus amalan yang konkrit. Jadi, kekuatan yang terkandung dalam sedekah adalah lebih dahsyat daripada kekuatan yang terkandung dalam doa.

Berkenaan doa, beberapa penyelidik dan pengulas yang mengkaji doa dalam penyembuhan penyakit mempunyai bukti yang menyokong penemuan mereka. Stanley Krippner, pengarah pasca sarjana di Institut Saybrook di San Francisco adalah salah seorang penyelidik terkemuka dalam bidang kaedah penyembuhan yang menyimpang daripada kaedah biasa yang digunakan di dunia. Beliau mengatakan:

"Selepas meninjau secara mendalam, saya dapat menyimpulkan data penelitian berkenaan penyembuhan yang menggunakan doa jarak jauh. Ia memberikan harapan tetapi ia masih tidak mampu menghasilkan kesimpulan yang kuat .... Apabila kesan penyembuhan doa itu memang kuat, kesan itu perlu dapat diulang oleh para penyelidik lain tetapi hingga ke hari ini, data penelitian berkenaan penyembuhan jarak jauh belum menunjukkan pola yang berulang...."

Ahli psikologi, Lawrence LeSham banyak mengkaji penyembuhan jarak jauh berbanding orang lain. Selama beberapa dasawarsa, LeSham meneliti para penyembuh yang mempunyai kekuatan batin. Sebahagian besar daripada mereka menggunakan doa. Memang di tanah air kita sendiri, ramai orang yang menggunakan amalan penyembuhan menggunakan doa. Mungkin di setiap bandar di negara ini ada orang yang membuka pusat penyembuhan menggunakan kekuatan doa. Oleh itu, ia adalah fakta yang diperakui ramai. Apabila doa dapat menyebuhkan penyakit, bagaimana pula dengan sedekah?

Sedekah adalah pemberian yang dilakukan secara sukarela, ikhlas ataupun tanpa mengharapkan balasan. Ia adalah tindakan yang semata-mata dilakukan kerana mengharapkan keredaan Allah. Ia memiliki nilai sosial iaitu menolong orang lain yang sedang mengalami kesusahan.

Orang yang bersedekah memiliki rasa kasih sayang kepada orang lain. Ini adalah sesuatu yang pasti. Orang seperti ini mempunyai empati spiritual. Maksudnya, dia merasa sedih dan terluka apabila melihat orang lain dalam kesusahan sedangkan dia mampu memberikan bantuan. Dia merasa tenang dan bahagia apabila dapat memberikan bantuan kepada orang lain yang memerlukan. Dengan demikian, sedekah menenangkan dan membahagiakan jiwa. Kebahagiaan jiwa itulah kuncinya.

Jiwa yang bahagia adalah jiwa yang jauh daripada penyakit. Jiwa seperti ini tidak mudah dihinggapi penyakit. Penyelidikan terbaru menunjukkan, semua penyakit itu berkaitan dengan fikiran dan saya mahu menambah, semua penyakit itu juga berkaitan dengan hati. Jiwa yang bahagia melahirkan hati dan fikiran yang bahagia. Dengan itu, penyakit turut tercegah ataupun sembuh apabila jiwa menjadi bahagia.

Itulah sebab sedekah dapat menyembuhkan ataupun mencegah datangnya penyakit. Ternyata, sedekah adalah salah satu cara yang dapat memberi kesejahteraan jiwa orang yang memberinya. Perbahasan yang sama juga boleh digunakan bagi menjelaskan hubungan antara sedekah dan umur yang panjang.

Demikianlah kajian singkat dalam bab ini yang mudah-mudahan dapat menjadi renungan untuk kita semua. Sesungguhnya, kebenaran sejati hanya milik Allah.




No comments: