Tuesday, August 24, 2010

SYURGA YANG MENANTI


SYURGA. Di sanalah destinasi yang dijanjikan. Di sanalah pengakhiran segalanya. Pengakhiran dari segala perjuangan. Termasuk perjuangan pada bulan suci ini bagi hamba-hamba yang diredai Allah SWT.

Pada suatu hari Abu Amamah RA bertanya kepada Rasulullah SAW tentang amal yang melayakkanya masuk ke dalam syurga.

"Berpuasalah, kerana itu amalan yang tiada bandingannya," Rasulullah SAW menjawab.

HR. Nasa'i, Ibnu Hibban dan al-Hakim dan sanadnya adalah sahih

Semenjak hari itu, Abu Umamah RA bukan sahaja berpuasa pada bulan wajib, tetapi juga hari-hari biasa. Hampir tidak kelihatan asap yang berkepul sehingga tetangganya makruf jika asap berkepul di rumahnya bererti ada tamu yang sedang dijamunya.

Hanya untuk orang-orang yang berpuasa dengan tekun disediakan untuknya pintu khusus di syurga yang digelar Ar-Rayyan. Apabila pintu dibuka, kemudian seseorang menyeru mereka yang berpuasa di dunia. Setelah semua orang yang berpuasa masuk melalui pintu itu, maka pintu itu ditutup dan tidak dibuka untuk selamanya. Berbahagialah mereka yang berjaya memasuki pintu itu untuk berbahagia di syurga yang kekal untuk selamanya. Ya, selamanya!

Seluruh keutamaan itu, hanya ada dalam satu bulan ini. Telah berlalu beberapa hari, dan tidak pernah kita ketahui masih berbaki berapa harilah yang akan kita temui. Maka, tidak ada peluang lagi kecuali, kesempatan hari ini. Sedang esok dan lusa, hanya kepada Allah SWT kita mengharap. Semoga ini bukan Ramadan terakhir bagi kita. Kerana kita tidak tahu, sama ada Ramadan ini benar-benar Ramadan terakhir bagi kita?



No comments: