Sunday, May 3, 2009

SUJUD

This is a contributed article



Orang Yahudi ketika melakukan ibadah mereka menggoyangkan kepala mereka untuk mengaktifkan otak dan menambah oksigen di kepala. Sebagai orang Islam kita sebenar nya punya cara untuk mengaktifkan otak yang jauh lebih baik dari orang Yahudi. Cara nya.....SUJUD ..... 34 kali sujud yang di ulang ulang dalam Solat 5 waktu.
Sujud melibatkan daerah "prefrontal" yang bertugas mengatur fungsi khusus otak "frontal cerebrum" (otak besar) merupakan pusat dorongan perencanaan dan memulai gerakan ini lah tempat "cortex" (data simpanan memori di otak) menyatu dan kawal segala pemikiran. Ia berfungsi sebagai sistem refleksi yang memproses pandangan mata, pendengaran, penciuman dan pencernaan indera.
Sewaktu sujud terjadi proses penekanan kepada sistem saraf otak kerana posisi kepala yang menekan ke bawah membuat proses peredaran darah yang membawa oksigen ke dalam otak mencapai tahap maksimum dan membuat darah kotor menjadi bersih kembali. Maka kesan yang di timbulkan adalah kejernihan fikiran dan ketenangan.
Menurut ilmu reflexology Cina pula bahawa titik saraf kelancaran darah bagi seluruh tubuh berada pada kaki. Dalam posisi sujud telapak kaki di tegakkan dan jari jari kaki di bengkokkan kearah kiblat dengan kadar maksimum. Keadaan ini akan mengakibatkan tertariknya semua titik saraf yang menyalurkan darah keseluruhan tubuh sehingga menyuntik darah yang deras ke bahagian atas tubuh secara alami.
Sujud adalah anugerah Allah yang sangat berharga bagi manusia. Dengan sujud manusia menyatukan diri dengan alam semesta kerana sesungguhnya tubuh manusia merupakan replika bagi alam semesta.
Solat membentuk jati Diri Seorang Muslim......

No comments: