Tuesday, April 20, 2010

KIAMAT


1. "Tidak ada sesuatu pun yang dapat melembutkan hati serta meringankan beban dan persoalan jiwa kecuali seseorang itu menjadikan akhirat sebagai jaminan untuk dunianya, kematian sebagai jaminan untuk akhiratnya dan amalnya sebagai bekalan untuk keimanannya."
2. "Manusia tidak boleh hidup dengan baik jika menjauhi ilmu tentang kiamat. Akhirat ialah tempat perhentian akhir bagi kehidupannya. Namun, kehidupan itu adalah kehidupan hakiki yang abadi selama-selamanya."
3. "Dunia ini adalah ujian dalam perjalanan menuju akhirat atau bekalan menuju akhirat. Allah telah menjadikan dunia sebagai tempat ujian dan dugaan bukan tempat untuk berbahagia, bersenang-senang dan bergembira."
SEBUTAN DAJJAL, YA'JUJ DAN MA'JUJ
Di dalam kisah Israk daripada bicara Abdullah bin Mas'ud, katanya: Apabila Nabi diisrakkan, baginda telah menemui Ibrahim, Musa dan Isa salam dan selawat Allah ke atas mereka sekalian, maka mereka pun duduk bertukar-tukar fikiran tentang Saat (kiamat). Mereka memulakan dengan Ibrahim maka beliau tiada mempunyai sesuatu pengetahuan mengenainya. Kemudian mereka menanyakan pula Musa, dan beliau juga tiada mempunyai sebarang pengetahuan mengenainya. Sesudah itu, maka berkata Isa: Allah akan menyerahkan kepadaku suatu tugas untuk aku laksanakan! Lalu beliau menyebut tentang keluarnya Dajjal, maka katanya: Aku akan diturunkan (dari langit) semula ke bumi, lalu aku akan membunuhnya. Ketika itu barulah masing-masing manusia akan kembali ke negeri masing-masing. Sesudah itu keluar pula Ya'juj dan Ma'juj, dan mereka adalah suatu kaum yang mengalir seperti air dari tempat-tempat yang tinggi. Mereka tiada menemui air, melainkan mereka hirup kesemuanya, mereka tiada menemui sesuatu, melainkan habis disapu-bersih olehnya. Maka orang ramai datang kepadaku meminta pertolongan, lalu aku akan berdoa kepada Allah Ta'ala untuk menghapuskan kaum itu, maka habislah mereka mati di merata bumi, sehingga bumi pula merasa bosan dengan bau mereka, lalu orang ramai datang sekali lagi memohon pertolonganku, maka aku akan berdoa kepada Allah, sehingga Dia menurunkan hujan yang lebat menyapu segala bangkai-bangkai kaum itu serta melimparkannya ke dalam laut. Kemudian semua gunung-ganang diranapkan menjadi rata, dan pada ketika itu bumi pun dapat dilihat terentang sepanjang mata memandang, apabila semua itu ditakdirkan Tuhan berlaku pada masa ini, maka ketibaan Saat (kiamat) kepada manusia adalah laksana wanita yang sedang hamil sarat, tinggal menunggu masa saja, kaum keluarganya tidak tahu apakah dia akan menyerempakkan mereka dengan kelahiran anaknya itu pada malam hari atau siangnya.

No comments: